Til blogg-forsiden

Tidsbruk 2012: Slutte å gjøre noe? (Del 1)


Nytt år. Nye muligheter?
Jeg har liten tro på nyttårsforsetter. -Og stor tro på å by opp muligheter, året rundt.
Vi har de samme, nye mulighetene som vi starter hver uke, hver dag, hver time med: Muligheten til å påvirke egen hverdag, med de ulike rammer og ressurser hver av oss har til rådighet.

Og milde himmel, så glad og så lei jeg er av å høre det:
Cecilie, du som er så effektiv. Du som bruker tiden så godt.
-Jeg? Bruker og misbruker min tid så godt jeg bare kan, jeg.  Med stadige feil og mangler. Jeg sløser med tiden, bevisst og uten dårlig samvittighet. Om du mener tidsbruk handler om effektivisering alene, blir du skuffet over resten av artikkelen.

Tidsbruk.
Min fordel? Et utall bøker, erfaringer, funderinger, tilbakemeldinger, foredrag og samtaler med flinke folk har gitt meg en god ballast for å hjelpe andre.
Her er en liten 2012-livvest, for deg som vil tenke over egne prioriteringer. Kommende år, eller bare denne uken. Les den, men kun om ambisjonen er å få bedre tid. Ikke mer tid. I bedre tid, ligger også de gode pausene, mindre kav, mer tilfredshet med hva vi faktisk klarer å gjøre.

Tipsene er en salig blanding av etablerte sannheter, nyere forskning, påstander og egne erfaringer og funderinger. Det er noen av de rådene som jeg i løpet 2011 har gitt gjennom kursene og foredragene mine.

Alle punkter kommer i kortversjon. Noen av dem tenker jeg å utdype i egne bloggposter.

Meld gjerne ifra hvilke tips dere ønsker mer informasjon om, så vet jeg hvor jeg skal bruke bloggtiden min :-)
Oops. En smiley. For den uinnvidde, les om min begrensede bruk av emotikoner.

 

 
 
De første fem tidsbruk-tipsene (del to kommer neste uke):

 1. I dag har jeg brukt tiden min godt.
Ingen svulstig setning, det der. Men mer enn ambisiøs nok, for de fleste tidsfattige, stressede mennesker. Bare prøv selv å leve etter dette enkle utsagnet: I dag har jeg brukt tiden min godt. Det er en fin temperaturmåler på hvordan dagen har vært, og på hvor stresset du er eller ikke er. Så enkelt, så vanskelig. Syretesten: Hvor mange slike dager gir uken deg? Vi lurer oss selv. Lett. Mitt råd er å teste utsagnet hver eneste kveld, 7 dager i uken.

2. Slutte å gjøre noe av det du gjør i dag.
For å få vesentlig mer tid enn hva du har i dag, må det til. Du kan lære deg all verdens prioriteringsteknikker, sette klare mål, være dedikert og fokusert. Men tiden går, og ting tar tid.

Teknikkene og bevisstheten vil hjelpe deg til å redusere stressnivået ditt. Skal du i tillegg øke volumet av fri tid, må noen gjøremål velges bort. Og det er ikke så vanskelig som vi tror – om vi tar oss tid nok til å tenke gjennom hva vi faktisk gjør i løpet av en dag, en helg og en uke. På jobb, og hjemme.

Mange av oss tar med gamle vaner, både i arbeidsliv og i privatliv. Ting vi alltid har gjort; som faste treff med venner, mange år gamle arbeidsrutiner etc. Vi handler på rutiner, og evaluerer ikke hva som gir oss energi eller på annet vis er nyttig å foreta seg.

3. Ting har en tendens til å ta den tiden du gir det.
Dette punktet trenger liten forklaring: Skal bare tar oftest hele kvelden.
Budskapet er så enkelt, og så vanskelig: Sett av tid, og gi deg selv en deadline for når du skal foreta deg noe helt annet. –Ikke minst, når du surfer på Facebook…

Oppsummert? Det gjelder å planlegge tiden, så vel som oppgavene.

 4. Prioritere: Effektiv før produktiv. Må før bør. Presserende versus viktig.
Avveie. Prioritere.

Hva er vår aller største prioriteringstabbe?
-Vi forveksler presserende med viktig. Alt haster, og vi klarer ikke å skille mellom oppgavene som gjøres, bør gjøres og hva som ikke trenger gjøres i det hele tatt.
Så snart vi er trygge på hva vi vil og hvilke verdier vi setter høyest, gjelder det å lære seg forskjellen på presserende og viktig. På to sekunder.

Her kan jeg skrive mye og lenge. Å lære seg teknikker for å prioritere er noe av det aller viktigste vi kan gjøre – når vi først har bestemt oss, vet hva vi har tro på og har satt oss minst ett tydelig, tidfestet mål.

Du finner min lille guide til å lære seg prioritering her: Prioriteringsknagger som reduserer stress.

5.     Tilstrebe tidvis fokus
Vi sliter med å finne fokus. Og det er enda vanskeligere enn vi liker å tro.

Ofte spør jeg en person, en gruppe, en forsamling: Hvor ofte jobber du 20 minutter med én arbeidsoppgave, -uavbrutt? Først ler de. Humrer lett, vil gjerne svare at joda, det gjør vi da ofte…? Men, så. Når vi snakker mer om temaet kommer det frem: De færreste arbeidstakerne jeg møter, være seg toppledere eller taxisjåfører, klarer én eneste 20-minutters arbeidsøkt per dag, med fullt fokus.

Etter noen timer sammen, utfordrer jeg dem og deres omgivelser: Øve på to slike økter per dag. Det høres lite ut. Men prøv selv – fingeren i jorden. Og jeg får aksept: Utfordringen er vanskelig nok til å defineres som et mål. Så gjelder det å gjøre, da.

Å jobbe uavbrutt to- til tre-dobler effektiviteten vår. Og dermed frigjør vi tid og kapasitet.
Så, her er min utfordring til deg, og til meg selv: Å jobbe 20-minutters økter, uavbrutt, opp til flere ganger per døgn. I hvert fall to.

 Jeg har delt denne bloggposten i to. Rett og slett fordi jeg ønsker at bloggpostene mine skal være korte og konkrete nok til å være lesbare. Del to kommer i løpet av de første dagene av januar.

Spill gjerne inn, hva dere vil vite mer om. Er glad for alle kommentarer og henvendelser.

For dem som ikke kan vente, har jeg et bonustips fra Twitter-venn og eminent kåsør, @EivindL:
Grip sekundet.

 

 

Pin It
Follow Me on Pinterest

Kommentarer

15 kommentarer til “Tidsbruk 2012: Slutte å gjøre noe? (Del 1)”
  1. raykos andri sier:

    Gode ​​ord. Mer å bruke dem i livet.

  2. Marte Klouman sier:

    Cecilie! Jeg ELSKET denne bloggposten. Jeg kaller meg selv tidsoptimist og har alltid en to do-liste lang som et vondt år. Alle disse punktene var herlig konkrete og relevante. Ja takk! Mer om alt. ;-) -Marte PS! Jeg elsker nyttår også (og mandager, -alle deilige muligheter til “nytt og bedre liv”), og er en av dem som har de samme forsettene ca. hvert år. Men kanskje ikke til neste år? For nå har jeg plutselig noen konkrete tips til å hjelpe meg, -ikke bare mål alene. :-) Gleder meg til 2012! Godt nyttår! :-) (Emotikon overload…) ;-)

    • CecilieTS sier:

      Kjære Marte. Godt nyttår! Tusen takk for en kjempefin tilbakemelding! Jeg ble utrolig glad, og takker for hvert ord. Raust av deg å melde tilbake, og veldig stas at du likte posten min. Fint også, å få lenken fra HBR.
      I denne settingen? Sjarmert av dine emotikoner. ;-)

  3. Marte Klouman sier:

    Denne artikkelen synes jeg er et fint supplement til ditt punkt 2: http://blogs.hbr.org/cs/2011/12/five_things_you_should_stop_do.html

  4. Liv-Inger sier:

    Gode råd! Veldig gode råd. Føler meg ekstremt truffet av flere av disse punktene. Den “skal bare” som fort tar hele kvelden blant annet?? Huffameg, sånn er det ofte her. Skal så absolutt sette meg som mål å være mer bevisst på hva jeg bruker tiden min på.

    Godt nytt år, Cecilie! :-)

    • CecilieTS sier:

      Liv-Inger: Så flott at du leste, likte og kommenterte på posten min! Tusen takk!Jeg går i gang med del 2 i morgen, og håper du finner noe nyttig der. Godt nyttår, og tvi tvi med ny jobb! Håper vi sees snart.

  5. Godt nyttår! Takk for fin bloggpost som passer bra på starten av et nytt år! Jeg er spesielt enig i dette med å skape rom for uavbrutt og fokusert jobbing i økter av gangen, f.eks. 20 minutter. “Pomodoro”-teknikken tar dette prinsippet helt ut og lager et helt system for tidsbruk og produktivitet der man tar utgangspunkt i slike fokuserte økter. I all beskjedenhet tillater jeg meg å lenke til min egen bloggpost om denne teknikken:

    http://innbokskontroll.wordpress.com/2011/12/11/the-pomodoro-technique-25-minutters-fokusert-arbeid-gjor-underverker/

    Ser fram til del 2 om tidsbruk :)

    • CecilieTS sier:

      Stor takk for lesing, lenke og tilbakemelding, Jørn. Ekstra hyggelig at du, som selv hjelper andre med tidsbruk, finner tipsene mine relevante.
      Nå er jeg spent på om bloggpostens del to kan gi deg innspill du ikke allerede praktiserer.

      Vedrørende Pomodoro-teknikken: Ja, den er jeg godt kjent med, og jeg bruker den ofte når jeg trener andre – med et ørlite forbehold: Jeg pleier å si at det er lite realistisk å jobbe fulle dager med Pomodoro-teknikken. Min anbefaling er å bruke den i egen takt og med en frekvens som passer personlighet og jobben man har. Dvs at det for noen holder med 20 minutters økter, mens andre et tjent med noe lengre intervaller. Og uavhengig av intervall: De færreste klarer (eller har behov for å klare) å jobbe “Pomodoro” mer enn to-tre økter for dag.
      Er du enig?

  6. Pål Stavrum sier:

    Alltid gode råd fra deg, Cecilie! Selv er jeg spesielt opptatt av å kutte ut noe/mye av gjøremålene/aktivitetene. Dette er etter min mening hovednøkkelen, også til å få lengre og mer konsentrerte arbeidsperioder.

    Vi skal gripe muligheter, men ikke alle.

    Godt nyttår! Og jeg ser fram til fortsatt godt samarbeid og kontakt i 2012.

    • CecilieTS sier:

      Pål: At du som selv lever av å tidsbruk-hjelpe andre finner mine råd gode, er veldig inspirerende! Tusen takk.
      Og jeg er enig: Kutte ut/kutte ned. Og kombinere det med de andre tipsene.

      Takk for samarbeid i året som har gått, for inspirasjon og muligheter. Vi gir oss ikke, jeg gleder meg til sparring og kursing sammen i 2012.
      Takk som leser og kommenterer. Og godt nyttår!

  7. Jørgen Hovelsen sier:

    Dette innlegget er bra! En kommentar. Det er viktig å ikke laste seg selv om man ikke bruker en dag godt. Det kan gå på samvittigheten løs. Det er ikke avgjørende for livet at alle dager må brukes godt.

    • CecilieTS sier:

      Hei Jørgen.
      Tusen takk for at du leser, deler og kommenterer!

      Jeg er helt enig i ditt innspill, ref min innledning på bloggposten:
      Jeg? Bruker og misbruker min tid så godt jeg bare kan, jeg. Med stadige feil og mangler. Jeg sløser med tiden, bevisst og uten dårlig samvittighet. Om du mener tidsbruk handler om effektivisering alene, blir du skuffet over resten av artikkelen.
      Dessuten: Punkt 6, som kommer i del 2 av bloggposten denne uken, handler om viktigheten av pauser… Håper du leser og synser!

  8. Margot sier:

    Jeg skal kjøre en 20-minutterstest på meg selv NÅ! Setter på stoppeklokka og begynner på halvtårsplanen for jobben. Wish me luck!

  9. Hannemor sier:

    Flott side du har, Cecilie! Mange gode råd å ta med seg inn i det nye året. Tror det er mange av oss som har tenkt ut forsetter for det nye året, og som allerede etter kort tid finner ut av at listen ble for uoppnåelig. Desverre har vi alt for mange “burde, burde” på listen vår, som en aldri kommer seg igjennom. Mange “burde, burde” blir fort en byrde. Hvis man skriver ned hva man virkelig MÅ, blir listen faktisk ikke så uoverkommelig:-) Det er viktig å sette seg mål, som kan være ett stykke der fremme, men enda viktigere er de målene en setter seg underveis. Det kan være mange veier til målet, og noen trenger å legge inn litt flere pauser på turen, enn andre. Som du skriver, planlegging er viktig. I dag tror jeg bare jeg setter meg til med kartet, og nyter utsikten fra nærmeste tue:-) Godt nyttår!!!

    • CecilieTS sier:

      Hannemor:
      Veldig fin kommentar, og så enig: Mål og delmål underveis er oftest en forutsetning for å nå hovedmålet.
      Takk for fine betraktninger, og for at du har lest og kommentert. Det setter jeg stor pris på!

      Margot:
      Jeg håper din 20-minutters test gikk fint! Del gjerne erfaringer, dersom du har praktisert flere slike fokusfaser og har en mening om effekten av denne måten å jobbe på.
      Takk for inspirerende kommentar: Kommunikasjon er best når den virker i praksis.

Legg igjen en kommentar

Kategorier

Tilstedeværelse tid Genuin kommunikasjon Analogt teamarbeid Blogg ro prioritering tidsbruk Genuin CecilieTS effektivitet Tips kommunikasjon Digitalt ledelse SoMe Kronikk personlig kommunikasjon Digital kommunikasjon sosiale medier presentasjonsteknikk sjargong Service Gjørmeravdetdutrorpå

Følg CecilieTS

  • Facebook
  • Twitter
  • RSS Feed for Posts
  • Google+
  • LinkedIn

Siste fra medbloggere

Siste fra sider jeg leser

Arkiv